sunnuntai 20. kesäkuuta 2010

Kioto, Osaka ja Nara

Vietettiin sitten huonosti nukuttu yö nettikahvilassa. Katkonaista unta sai otettua varmaan 3 tuntia ja herätys oli 1 aikaan yöllä. Pistettiin kamat kasaan ja ulos ennenkuin tuli lisämaksu. Voin sanoa, että en enää ikinä nuku noissa mestoissa, tulipahan nyt sitten testattua. 6 tuntia hintaan 1800yen (16e) sisältäen suihkun. Kohtuuttoman hintainen, kun miettii että menee se 2-3 tuntia netissä selailuun ja heräämiseen. Eipähä nuo kyllä mitään hotelleja olekkaan, mutta silti meni rahat paskaan.

Heräilyjen jälkeen, 2 aikaan, pakattiin pyörät ja lähdettiin polkemaan ja etsimään jotain mestaa jossa vois nukkua muutaman tunnin ennenku lähtee oikeasti polkemaan vuorten yli kohti Naraa. Polkastiin Pyörät rullas pimeällä helvetin hyvin, ei ollut tuulta ja muutenkin oli sopivan viileää. Polettiin 4:30 asti, jolloin Ileltä meni taas rengas rikki ja piti pysähtyä paikkaamaan sitä. Kaivoin siinä samalla Trangian esiin ku Ile korjas pyörää ja tein aamupalaksi tutuiksi tulleita nuudeleita tonnikalalla. Aamupalan jälkeen lähdettiin vielä jatkamaan ja etsimään päiväunipaikkaa, joka sitten löytyi Family Martin (yksi 4:stä ketjusta, joilla on pieniä kauppoja joka paikassa) pihalta. Laitettiin teltan lisäpohja asvaltille ja kääriydyttiin makuupusseihin. Otettiin 2½ tunnin pumpelipäikkärit.

Ilen korjailee rengasta

Korkeimpia kohtia tuona päivänä

Päikkäreiden jälkeen matka jatkui ja edessä oli vuoriston ylitys. Korkeimmat huiput olivat reilun 1000m korkeudessa, joten ylämäkeä oli taas tiedossa. Vuoriston yli päästiin suhteellisen helposti ja lähdettiin jatkamaan kohti Naraa. Matkan aikana itellä kulki pyörä hyvin, eikä kroppa tuntenut huonosti nukuttua yötä, Ilellä oli vissiin hieman ikävämpi meno. Matkaa kertyi Naraan noin 95km ja välillä maisemat olivat aivan uskomattomia.

Maaseutua Naran lähellä, vuoristossa

Narassa ensimmäiseksi nokka kohti turisti-infoa josta suunta kohti leirintäaluetta, joka on pienessä kylässä nimeltä Kasagi. Matkaa oli tietojen mukaan 15km. Lähdettiin polkemaan uudelleen piristyneenä viimeistä pätkää. Huomattiin jonkun ajan kuluttua, että todellinen matka on lähempänä 30km ja että olimme jo ajaneet leiripaikan ohi aikaisemmin päivällä. Tällä kertaa tulimme sinne vain eri suunnasta. Lenkin kokonaismitta oli 45km, mutta kun sen ottaa treenin kannalta, niin tulee parempi mieli. Illalla käytiin vielä Onsenissa (=kuumalähde), josta jäi vähän paska maku suuhun, koska siellä oli semmoista normaalista poikkeavaa ilkeän oloista tuijotusta.

Majoitus

Perjantaina pidettiin sitten ensimmäinen ihan oikea välipäivä. Makoiltiin teltassa ja torkuttiin. Vettä satoi koko päivän. Sain kuitenkin tehtyä itelle uuden lompakon pinkistä teipistä, Japan style.

Tarkotuksena oli pitää samaa leirintäaluetta tukikohtana, josta sitten tehtäisiin päiväreissut Kiotoon, Osakaan ja Naraan. Lauantaina otettiin suunta Kiotoon. Kioto on Japanin kulttuurin kehto. Sieltä löytyy kaikki mahtavimmat temppelit ja shrinet, joita voi käydä sitten pällistelemässä. Itselle jäi Kiotosta käteen kipeä selkä, 2 kirjaa ja kuvia, jotka todistaa että ollaan käyty siellä. Itteä ei ihan pirusti edelleenkään kiinnosta nuo temppelit ja muut nähtävyydet, koska on tullut jo aikaisemmassa elämässä katsottua niitä ihan nokko. Hienoin temppeli on edelleen Angor Watissa oleva puiden valloittama temppeli.

Joku kullattu juttu ja meikä

Semmonen portti

Sunnuntaina lähdettiin aamusta Osakaan, joka on alkutietojen mukaan modernikaupunki, kuten Tokio. Sieltä ostettiin 2000 yenin (18e) maksava day pass, joka oikeutti käymään monessa nähtävyydessä ja kulkemaan päivän ajana metrolla niin paljon ku jaksoi. Käytiin tsekkaamassa 173m korkeudessa oleva torni, eläintarha, taidemuseo ja kaiken kruununa tiedemuseo. Eläintarhassa oli perus elukat ja erikoisuutena koala, jota en ole aikasemmin nähnyt. Muutamia muitakin uusia eläimiä tuli vastaan, jotka sinänsä on ihan kiva nähdä. Taidemuseo oli pettymys, todella pieni ja muutama hieno teos. Tiedemuseo oli älyttömän hieno paikka. Pääsi jälleen sisäinen, oma sisäinen, 5-vuotias irti. Jää tietomaat toiseksi tuon rinnalla.

Ile ja minä huipulla

Päivä rupesi loppumaan Osakassa kesken ja lähdettiin käymään sitten Den Den Townissa, Osakan elektroniikka helvetissä. Omasta mielestä paljon parempi paikka kuin Tokion vastaava, Akihabara. Hinnat olivat edullisempia ja oli vielä vähän överimpi.

Karhu?

Den Denin jälkeen lähdettiin käymään American Murassa, joka on paikallisten teinien ostospaikka, josta saa kaikkea mitä tarvitsee tullakseen amerikkalaiseksi. Siellä oli sitten astetta enemmän sakkia. Löydettiin myös mielenkiintoinen armykauppa, joka myi normaalien BDU-housujen lisäksi natsikamaa. Ilmeisesti myytävänä oli aitoja natsimerkkejä ja takkeja hinnasta päätellen. Sain sieltä myös ostettu reppuun Japanin lipun. Aika loppui kesken, eikä keretty enää käydä pimeällä pyörimässä romanttisessa maailmanpyörässä vaan jouduttiin ottamaan juna takaisin leirintäalueelle.

American Mura

Tänään ollaan taas herätty hyvissä ajoin ja otettiin tällä kertaa suunta Naraan. Vietiin äsken likaset kamat pesukoneeseen pyörimään ja sen jälkeen käydään katsomassa mitä Naralla meille on annettavana. Tämäkin on semmonen kulttuurikaupunki, kuten Tokio, mutta täältä saattaa löytyä muutama ihan mielenkiintoinen juttu, kuten peurapuisto, jossa on 1300 peuraa. Otetaan tämä päivä lepposammin kuin kaksi edellistä, sillä huomenna pitää lähteä taas sotkemaan eteenpäin kohti Beppua. Sinne on todennäköisesti reilun viikon matka. Ensimmäisenä esteenä on Osakan ja Koben muodostama metropoli, mutta onhan noita pikkukyliä ennenkin ohitettu. Hyvällä fiiliksellä mennään taas ku tiedossa on polkemista, se on jotenkin niin rauhoittavaa hommaa.

On muuten mennyt päiväbudjetit pikkasen yli näinä viime päivinä. Jo pelkästään liikkuminen on maksanut paikkojen välillä on maksanut päivän budjetin, mutta nyt ei auta ku elää halvalla vähän aikaa. Myöskään leirintäalueella ei ole näkynyt yhtään työntekijää, joten todennäköisesti ei makseta siitäkään mitään.